Mikor éri meg mobil alkalmazást fejleszteni?

Mikor éri meg mobil alkalmazást fejleszteni?


Szoboszlay Zsolt @ 2017.10.10 14:44


Nem könnyű a választás: mobil weboldal, reszponzív oldal, mobil alkalmazás. Melyik micsoda és mire jó? Mikor
jön el az a pont, amikor megéri mobilappot fejleszteni? Nem lehet
eleget hangsúlyozni, hogy „mobile first” társadalomban élünk. A küszöbén állunk annak a kornak, amikor az
internet komolyan fogja büntetni azokat, akik nem megfelelően jelennek meg
mobilon. Így aki a rangsorban nem szeretne hátrébb kerülni, vagy a fél árbevételét a Google Adwords és
Facebook Ads-nak adni, annak tökéletesítenie kell mobilos jelenlétét.

Aki a fentieket komolyan veszi, az akarva-akaratlanul belefut a kérdésbe, hogy mobil alkalmazást fejlesszen,
vagy reszponzívan jelenjen meg a böngészőben. Hogy ez mit is jelent
pontosan, és mi alapján érdemes választani a kettő közül? Minden kérdésre választ adunk! Vigyázat, a cikk
nyomokban szakzsargont tartalmazhat!

Alkalmazás

A mobil alkalmazások az okostelefonokon futó szoftverek, amelyek már vagy alapból rajta vannak az eszközön,
vagy a felhasználó telepíti őket piactérről. Minden okostelefonos
interakcióhoz alkalmazásokat használunk: telefonálásra, üzenetek olvasására, közösségi média használatra,
böngészésre, vagy éppen további alkalmazások beszerzésére.

Ezek a szoftverek hozzáférnek olyan hardver specifikus funkciókhoz is, mint például kamera, vagy GPS. Sőt, a
megfelelő engedélyek esetén, egyéb alkalmazásokból (például a naptárunk) is
át tudnak emelni információkat. Az appok akár offline is működőképesek, habár könnyen lehet, hogy egyes
elemei internet eléréshez kötöttek.

Mobil weboldal

Az alkalmazásokkal szemben a mobil weboldalakat a felhasználó kizárólag a böngészőből éri el az adott
weboldal elérhetőségét bepötyögve. A hagyományos, asztali számítógépes
megjelenítéssel szemben azonban mobil képernyőre optimalizált változattal találkozik a látogató. Átláthatóbb
menürendszer és navigáció, kis képernyőn is olvasható tartalmak, adott
esetben akár még egy lokáció alapú azonosítás is belefér.

Nem csak a szabad szemnek zavaró, ha egy kép fele kilóg a képernyőből, vagy az adott illető nem tud
rákattintatni a “kosárba rakom” vagy a “fizetek” gombra egy webshopban, mert nem
látja, ez a Google szemét is épp annyira szúrja. A mobilon lassan betöltő, vagy a sok lepattanó
felhasználóval rendelkező honlapokat ugyanis hátra sorolja. A mobilra optimalizálás az
évek alatt gyakorlatilag egy külön, igencsak jól jövedelmező szakmává avanzsált.

Reszponzív web

Nem önálló kategória, hanem a mobilra optimalizálás egyik potenciális megoldása. A reszponzív gyakorlatilag a
könnyen reagálásra hajaz. De mi reagál könnyen és mire? Egy weblap, vagy
egy webes alkalmazás a mobiltelefonra, tabletre, vagy az asztali számítógépre. Pontosabban annak
képernyőfelbontására. Egyáltalán nem mindegy, ‒‒ hogy ha egy, a böngészőben futó
felületet mobilon, vagy tableten futtatunk, ‒ akkor az hogyan jelenik meg.

Reszponzívan fejleszteni úgynevezett Responsive Web Design-t (RWD) használva tudunk. A fejlesztés eszköztől
függően más elrendezésben jelenik meg, és alkalmazkodik a képernyő
felbontásához. Lényegében a látogató ugyanazt a weboldalt minden eszközön más struktúrában látja. Bármelyik
téma megér egy külön cikket, de nézzünk inkább a pro és kontra érveket!

Mikor éri meg appot fejleszteni?

A fentiek tükrében a szokásos „mobil appot, vagy reszponzív weboldalt fejlesszünk?” kérdés teljes mértékben
értelmetlen. Bármilyen márka számára 2017-ben belépőszint, hogy weboldalát
profi minőségben csomagolja mobilplatformon. Az igazi kérdés inkább abban rejlik, hogy megéri-e alkalmazást
fejleszteni? Rejlik-e akkora plusz egy appban, hogy megérje a fejlesztésbe
invesztálni? A legfontosabb, hogy azt megértsük miben tud többet adni egy alkalmazás.

Az egyik fő előnye, hogy az okostelefonunk egy személyes eszköz: egész nap 1 méteres távolságon belül
tartjuk, tárolva vannak rajta személyes preferenciáink és szokásaink. Az utóbbi
időszak egyik legnépszerűbb marketing trendje a perszonalizáció, azaz személyre szabás. A felhasználó
számára személyes tartalmakat kell tudnunk biztosítani, ez pedig böngészőből
kizárólag bejelentkeztetés, vagy böngészési előzmények alapján lehetséges. Egy alkalmazásban ezzel szemben,
mondjuk egy hírportál esetén, már az első belépéskor meg tudjuk kérdezni,
hogy mely kategóriák érdeklik a felhasználót, így a hírfogyasztást is teljesen személyre szabottá
tettük.

Érdemes néhány szót ejteni az értesítésekről is, hiszen egy app képes megszólítani a felhasználót, ezáltal a
kommunikáció kétirányúvá válik. Maradjunk egy hírportál példájánál, tegyük
fel, hogy már azonosítottuk azokat a kategóriákat, amik érdeklik a kedves olvasónkat! Amint érkezik egy új
hír az adott kategóriában, küldhetünk a felhasználók számára egy push
értesítést.
Ezekre a weboldalakon még csak kiforratlan technológiák állnak rendelkezésre (pl. Chrome push notification).

A végére hagytuk a legkézenfekvőbb dolgot, egy app ki tudja használni a hardver és az operációs rendszer
által nyújtott lehetőségeket. A korábbi példát görgessük tovább! GPS? Lokáció
alapú hírkereső, vagy éppen hírtérkép. Kamera? Felhasználók általi hírbeküldés. Soroljuk?

Konklúzió

Nem is húznánk tovább az időt, fent eléggé körbejártuk a témát. Összefoglalva akkor éri meg appot
fejleszteni, ha az előző pontban részletezett funkcionalitásokat ki tudjuk használni,
illetve ezek hozzáadott üzleti értéket tudnak jelenteni a márkánk számára. A következő nehéz kérdés, hogy
milyen technológiával fejlesszünk mobilra? Kérdésével forduljon hozzánk
bizalommal vagy javasoljuk az alábbi cikkünket. Mobilapp-fejlesztés – Natív vagy
hibrid?