Ideje felzárkózni – Mi okozhatja a weboldal lassúságát?

Ideje felzárkózni – Mi okozhatja a weboldal lassúságát?


Holler Patrik @ 2017.10.10 10:46


A legtöbb hirdetési hálózat már bünteti rangsorban a lassan betöltő weboldalakat, különösen igaz ez
mobilplatformon. Egy olyan világban, ahol egy átlagos oldalon a munkamenetek több,
mint fele mobilról érkezik, nem engedhetjük meg magunknak azt a luxust, hogy lassú legyen a weboldalunk.
Mitől lehet lassú? Hogyan lehet mérni? Miként javítsuk ki?

Miért érdemes foglalkozni a kérdéssel?

(Not so) Fun fact 1:
Azokat az oldalakat, amelyek ~4 MB méretűek, 19 másodperc betölteni egy gyors 3G hálózattal.

(Not so) Fun fact 2:
Egy Google kutatás szerint egy átlagos fogadó oldal betöltési sebessége 22 másodperc, viszont a böngésző
felhasználók 53%-a nem vár tovább 3 másodpercnél.

Na igen. A felhasználók gyorsan akarják elérni céljukat, legyen az számlák online befizetése, éttermek
kritikáinak átböngészése, vagy ha csak egy cikket akarnak elolvasni. Mi
következik ebből? Ha egy webshop túl lassan tölti be a termékeket, akkor fogják magukat és átmennek egy
másik kereskedőhöz. Ha egy hírportál túl lassú, máshol fognak tartalmat
böngészni. És így tovább… Ha ezt összekombináljuk azzal a statisztikával, hogy a látogatások nagyságrendileg
fele mobilplatformról érkezik, akkor különösen aggasztó belegondolni, hogy
mennyi potenciális vásárlótól/olvasótól/felhasználótól eshetünk el.

A Google Adwords hirdetések és organikus rangsor esetében eddig is szempont volt az oldal sebessége, de a
Facebook most tovább nehezíti a lassú oldalakkal rendelkező
hirdetők/oldaltulajdonosok helyzetét, mert a folyamatosan bevezetésre kerülő új hírfolyam algoritmus már
hátrébb sorolja őket a rangsorban, ezáltal látványosan csökkenhet a
megjelenések száma. Mi következik ebből? Magasabb hirdetési költségek, alacsonyabb elérés, kevesebb
konverzió. Különösen igaz ez a mobilról érkező munkamenetek esetében, a 3
másodperces szabályt itt vízválasztónak kell tekinteni.

Hogyan tudjuk ellenőrizni?

A Google Analytics rendszerében létezik egy menüpont, ahol meg tudjuk tekinteni oldalunk betöltési idejére
vonatkozó statisztikákat, akár eszközönként szegmentálva is. Érdemes lehet
azonban külsős rendszereket használni, mint például a Google Test My Site, a PageSpeed Insights, vagy éppen
a WebPageTest. Elég csak bemásolni a linket, máris láthatjuk az oldalunk
kiértékelését. Előre szólunk, figyelembe véve a hazai statisztikákat, nagy valószínűséggel aggasztó lesz az
eredmény.

Mi okozhatja?

Az oldal lassúságát számos paraméter okozhatja, de talán a leggyakoribb a túlzsúfoltság. A helyzetet tovább
rontja a jelenleg itthon különösen népszerű „megoldjuk template-ből”
webfejlesztési hozzáállás, hiszen ezek a megvásárolt témák tele vannak olyan felesleges tartalommal és
animációkkal, amik gyakran rontják az oldal sebességét. Ez azt jelenti, hogy nem
érdemes template alapján fejleszteni? Nem feltétlenül erről van szó, csupán érdemes képzett és tapasztalt
fejlesztői kompetenciát biztosítani a felesleges kódok és tartalmak
kigyomlálásra.

Nem kell azonban vaktában lövöldözni, az előző bekezdésben taglalt értékelő szoftverek nem kizárólag egy
pontszámot adnak, hanem egy részletes feladatlistát is, amit teljesítve
jelentős mértkében tudjuk javítani az oldalunk sebességét.

Hogyan javítsuk?

A teljesség igénye nélkül összeszedtük, hogy mik a fő feladatok, amelyek megkerülhetetlenek, amennyiben a
betöltési sebességet szeretnénk javítani:

Konklúzió

Nem könnyű feladat tehát felzárkózni, mi azonban örülünk neki. Miért? Egyrészt imádjuk a kihívásokat.
Másrészt, ezeknél a problémáknál és feladatoknál ütközik ki a különbség egy profi
fejlesztőcsapat, illetve a magukat szabadúszóknak valló, de elégedetlen ügyfelek tömegét maguk mögött hagyó
„szakemberek” között. Mi eddig is hittünk a minőségi és profi fejlesztői
munka értékében, jó látni, hogy a Google és a Facebook is így látja a helyzetet.