Ideje felzárkózni – Mi okozhatja a weboldal lassúságát?


Holler Patrik | 2017.10.10. 12:00


A legtöbb hirdetési hálózat már bünteti rangsorban a lassan betöltő weboldalakat, különösen igaz ez mobilplatformon. Egy olyan világban, ahol egy átlagos oldalon a munkamenetek több, mint fele mobilról érkezik, nem engedhetjük meg magunknak azt a luxust, hogy lassú legyen a weboldalunk. Mitől lehet lassú? Hogyan lehet mérni? Miként javítsuk ki?

Miért érdemes foglalkozni a kérdéssel?

(Not so) Fun fact 1:
Azokat az oldalakat, amelyek ~4 MB méretűek, 19 másodperc betölteni egy gyors 3G hálózattal.

(Not so) Fun fact 2:
Egy Google kutatás szerint egy átlagos fogadó oldal betöltési sebessége 22 másodperc, viszont a böngésző felhasználók 53%-a nem vár tovább 3 másodpercnél.

Na igen. A felhasználók gyorsan akarják elérni céljukat, legyen az számlák online befizetése, éttermek kritikáinak átböngészése, vagy ha csak egy cikket akarnak elolvasni. Mi következik ebből? Ha egy webshop túl lassan tölti be a termékeket, akkor fogják magukat és átmennek egy másik kereskedőhöz. Ha egy hírportál túl lassú, máshol fognak tartalmat böngészni. És így tovább… Ha ezt összekombináljuk azzal a statisztikával, hogy a látogatások nagyságrendileg fele mobilplatformról érkezik, akkor különösen aggasztó belegondolni, hogy mennyi potenciális vásárlótól/olvasótól/felhasználótól eshetünk el.

A Google Adwords hirdetések és organikus rangsor esetében eddig is szempont volt az oldal sebessége, de a Facebook most tovább nehezíti a lassú oldalakkal rendelkező hirdetők/oldaltulajdonosok helyzetét, mert a folyamatosan bevezetésre kerülő új hírfolyam algoritmus már hátrébb sorolja őket a rangsorban, ezáltal látványosan csökkenhet a megjelenések száma. Mi következik ebből? Magasabb hirdetési költségek, alacsonyabb elérés, kevesebb konverzió. Különösen igaz ez a mobilról érkező munkamenetek esetében, a 3 másodperces szabályt itt vízválasztónak kell tekinteni.

Hogyan tudjuk ellenőrizni?

A Google Analytics rendszerében létezik egy menüpont, ahol meg tudjuk tekinteni oldalunk betöltési idejére vonatkozó statisztikákat, akár eszközönként szegmentálva is. Érdemes lehet azonban külsős rendszereket használni, mint például a Google Test My Site, a PageSpeed Insights, vagy éppen a WebPageTest. Elég csak bemásolni a linket, máris láthatjuk az oldalunk kiértékelését. Előre szólunk, figyelembe véve a hazai statisztikákat, nagy valószínűséggel aggasztó lesz az eredmény.

Mi okozhatja?

Az oldal lassúságát számos paraméter okozhatja, de talán a leggyakoribb a túlzsúfoltság. A helyzetet tovább rontja a jelenleg itthon különösen népszerű „megoldjuk template-ből” webfejlesztési hozzáállás, hiszen ezek a megvásárolt témák tele vannak olyan felesleges tartalommal és animációkkal, amik gyakran rontják az oldal sebességét. Ez azt jelenti, hogy nem érdemes template alapján fejleszteni? Nem feltétlenül erről van szó, csupán érdemes képzett és tapasztalt fejlesztői kompetenciát biztosítani a felesleges kódok és tartalmak kigyomlálásra.

Nem kell azonban vaktában lövöldözni, az előző bekezdésben taglalt értékelő szoftverek nem kizárólag egy pontszámot adnak, hanem egy részletes feladatlistát is, amit teljesítve jelentős mértkében tudjuk javítani az oldalunk sebességét.

Hogyan javítsuk?

A teljesség igénye nélkül összeszedtük, hogy mik a fő feladatok, amelyek megkerülhetetlenek, amennyiben a betöltési sebességet szeretnénk javítani:

Konklúzió

Nem könnyű feladat tehát felzárkózni, mi azonban örülünk neki. Miért? Egyrészt imádjuk a kihívásokat. Másrészt, ezeknél a problémáknál és feladatoknál ütközik ki a különbség egy profi fejlesztőcsapat, illetve a magukat szabadúszóknak valló, de elégedetlen ügyfelek tömegét maguk mögött hagyó „szakemberek” között. Mi eddig is hittünk a minőségi és profi fejlesztői munka értékében, jó látni, hogy a Google és a Facebook is így látja a helyzetet.